9 Gründe warum Du regelmäßig Sport machen solltest

9 reasons why you should exercise regularly

Have bubbling energy and strength. To feel desirable, healthy, and self-confident. These basics are probably what most people want, and you can have them. All you have to do is exercise regularly. Here are the nine most important reasons to be physically active: 

Exercise is the best medicine

Probably the most crucial reason to do sport is the health aspect. Experts agree: no medicine in the world can compete with the beneficial effects of regular sports and fitness programs.

  • Fitness programs that are individually adapted to the individual's performance reduce the risk of many diseases, including common ailments such as heart disease, stroke, and type 2 diabetes.
  • Regular physical activity brings blood pressure and cholesterol to normal levels. 
  • Ausreichend intensive Bewegung reduziert viele Entzündungsmarker wie beispielsweise C-reaktives Protein und Interleukin-6, die mit verschiedenen Krankheiten in Verbindung gebracht stehen.
  • The pancreas also benefits and makes the cells more sensitive to insulin. The body can better cope with what is usually too much sugar and thus prevents or delays type 2 diabetes.

Weight management is easier

Another widespread reason to exercise is to lose weight or to be able to maintain the desired weight more quickly. This is a pretty good idea. The diet has to be right, but studies show how vital regular exercise programs are for optimal weight management. Regular exercise increases your metabolic rate and helps burn more calories. 

regelmäßig Sport und Gewichtsmanagement
Regular strength training helps on the way to your desired weight (ⓒ: adpic)

Strong bones and muscles

Es dürfte sich mittlerweile überall herumgesprochen haben, welch entscheidende Rolle sportliche Bewegung beim Aufbau starker Muskeln und Knochen spielt. Muskelstärkende Aktivitäten, allen voran Krafttraining, kann helfen, die Muskelmasse und -stärke zu erhöhen oder zu erhalten. Schon ab 30 neigen Menschen dazu, Muskelmasse zu verlieren. Das führt zu einer Verlangsamung des Stoffwechsels und einer erhöhten Verletzungsrate. Wer körperlich aktiv bleibt, kann  diesen Muskelabbau nicht nur stoppen. Studien zeigen, dass es möglich ist auch im höchsten Alter noch Muskelmasse aufzubauen. Regelmäßige Bewegung kann auch den Verlust der Knochendichte verlangsamen, der mit dem Alter einhergeht. Bei älteren Personen verringert regelmäßige körperliche Aktivität auch das Risiko von Stürzen und damit verbundenen Verletzungen. 

Mental health and stress reduction

Stress ist ein täglicher Bestandteil des Lebens und lässt sich oft auch nicht vermeiden. Also braucht es Gegenstrategien und regelmäßiger Sport, den individuellen Fähigkeiten entsprechend, ist ideal für den Stressabbau geeignet. Bewegung erhöht vor allem die Konzentrationen von Noradrenalin. Das ist ein Nervenbotenstoff, der die Reaktion Deine Gehirns auf Stress abschwächen kann. Studien haben zudem längst nachweisen können, dass regelmäßige körperliche Aktivität die Stimmung verbessert und die Gefahr an Depressionen Stress is a daily part of life and often cannot be avoided. So counter-strategies are needed and regular exercise, according to individual abilities, is ideal for stress reduction. Exercise increases the concentration of norepinephrine in particular. This is a nerve messenger that can weaken your brain's reaction to stress. Studies have long shown that regular physical activity improves mood and significantly reduces the risk of depression or anxiety. Another nerve messenger called serotonin also contributes to this. It brightens the mood.

You have much more energy

Regelmäßiges Training steigert nachweislich Dein Energieniveau. Eine gute Trainingseinheit lässt die Hormone nur so sprudeln. Das Plus an Energie hängt zudem mit dem Plus an Sauerstoff im Gewebe zusammen. Davon profitiert, wie schon erwähnt, Deine Herzgesundheit, aber auch Deine Lunge. Du hast einfach mehr Puste, nicht nur beim Sport. 

Your sleep quality improves

Ebenfalls durch zahlreiche Studien nachgewiesen: Regelmäßiges Fitnessprogramme, Deiner Leistungsfähigkeit entsprechend, verbessert Deinen Schlaf. Du brauchst weniger Zeit um einzuschlafen und wachst seltener in der Nacht auf. Auch die einzelnen Schlafphasen sind intensiver und das führt zu einer besseren Regeneration. Die Kombination aus Sport und gutem Schlaf wirkt sich auch positiv auf Deinen Biorhythmus aus. 

Desired side effect great skin

Regular exercise stimulates the blood circulation of the skin. It receives more oxygen and nutrients, which leads to healthier and younger skin. Another advantage is that you sweat. In this way, the body can eliminate more waste products through the surface of the skin. Exercise also benefits your skin because it stimulates the production of antioxidants. These antioxidants repair damage to skin cells and also improve skin health.

Think and concentrate better

A sufficiently intensive program that matches the abilities increases the number of cells in the hippocampus. This is the part of the brain responsible for memory and learning. As you would expect, exercise also stimulates blood flow to the brain. It receives more oxygen and can thus function better and more effectively. It is now also known that exercise stimulates the production of the same hormones that promote brain cell growth. Exercise has also been shown to reduce changes in the brain that can cause Alzheimer's and schizophrenia.

A verifiable anti-aging effect

Numerous studies have shown that moderate-intensity exercise can slow down the aging of cells. Athletic training increases the concentration of a molecule that protects the so-called telomeres. Telomeres are considered our lifeline. The slower they shorten, the longer we live. Recent studies have shown that regular physical activity extends life span by up to five years. Research has shown that physical activity reduces the risk of dying early from the most common causes of death, such as heart disease and cancers.

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